منتدى الملاك

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدى الملاك

لك القوة والمجد والبركة والعزة إلى الأبد.أمين +++عمانوئيل إلهنا وملكنا

عزيزى الزائر اذا اعجبك موضوع بالمنتدى يمكنك
أن تضغط على زر أعجبنى اعلى الموضوع
عزيزى الزائر ان اعجبك موضوع يمكنك ان تكون اول من يشاركه لاصدقائه على مواقع التواصل مثل الفيس بوك والتويتر بالضغط على زر شاطر اعلى الموضوع

4 مشترك

قصة جميلة بجد..زكاء بنت

avatar
dr.mnoon
ملاك مبتدئ
ملاك مبتدئ


رقم العضوية : 1284
البلد - المدينة : اسيوط
عدد الرسائل : 52
شفيعك : البابا كيرلس
تاريخ التسجيل : 05/08/2009

gamal قصة جميلة بجد..زكاء بنت

مُساهمة من طرف dr.mnoon الأحد 16 أغسطس 2009 - 14:51

ملك .. سأل الشعب .. سؤال وقال اللي يجاوب عليه صح !!

هديله فلووس كثيير

والسؤال .. ايه اكثر شي و ايه اكبر شي ؟؟

راح الخادم .. على بيته وقاعد يفكر

جته بنته .. وقالت : ايه مالك ؟؟

اليوم سأل الحاكم الشعب سؤال وقال اللي يجاوب عليه راح يعطيه فلوس وكل اللي يريده

وانا مش عارف الإجابة

البنت : ايه هو السؤال ؟؟

الخادم : ايه اكثر شي و ايه اكبر شي ؟؟

البنت : روح عند الملك وقله اكبر شي ارضك واكثر شي مالك

راح الخادم عند الملك وقاله : ياملك انا لقيت اجابة لسؤالك

قال الملك : تفضل
الخادم : اكثر شي مالك وا أكبر شي ارضك

الملك : مين قلك الإجابة ؟؟

الخادم : بنتي

الملك : طيب روح قلها

لابسة و مش لابسة .. ماشية و مش ماشية .. هدية ولا هدية ؟؟

الخادم راح عند بنته وقالها .. : الملك يقولك

لابسة و مش لابسة .. ماشية و مش ماشية .. هدية ولا هدية ؟؟

قالت البنت

طيب روح جيب لي شبكة .. وغنمة .. ولحمة

استغرب الأب الخادم من الطلبات بس راح وجابها

لبست البنت الشبكة وركبت الغنمة .. ومسكة اللحمة وراحت

ودخلت عند الملك .. وقالت :

ياملك .. انا لابسة شبكة و مش لابسة

وماشية بس مش على رجولي على غنمة

و دي لحمة انت تعتبرها هدية ولا هدية

الملك .. اعجب بذكاء البنت وقالها تتزوجيني؟؟

اتزوجت بنت الخادم الملك .. وعاشو في تبات ونبات .. وخلفوا صبيان وبنات
المهم
المهم
المهم
بعد سنين .. كان في خادم من الخدم اعطاه الملك حصان هدية

وفي يوم نام الخادم ونسي انه يأكل الحصان قام هاج الحصان

فجاه الملك وطرد الخادم وقاله هات الحصان ورووح .. راح الخادم وهو زعلااان

المهم شافته الملكة .. وقالتله اي مالك .. قالها:

الملك طردني واخذ مني الحصان

قامت قالت له : خذ صنارة واقعد اصطاد بالحديقة على العشب

ولو جاك الملك وقالك انت بتعمل ايه قله اذا انت مارزقتني يمكن ربي يرزقني

عمل الخادم زي ماقالتله الملكة

جاه الملك .. وقاله انت قاعد بتعمل ايه ؟؟

الخادم : اذا انت مارزقتني يمكن ربي يرزقني

قام الملك قاله : مين قلك تقول كذا

الخادم : الملكة

غضب الملك .. وطفش من ذكاء البنت ..وراح لها .. وقالها :

شوفي يابنت الناس .. لمي حاجاتك ورحي على بيت اهلك

بس قبل ماتروحي .. اعمليلي كوباية شاي وخذي اغلى شي عندك

المهم .. قامت البنت عملت له شاي وحطت له فيه منوم

المهم صحي الملك .. ولقى نفسه في بيت الخادم ( ابوالبنت )

قام قال : ايه اللي جابني هنا !!

البنت : مش أنت قلت لي روحي بيت اهلك وخذي أغلى شي عندك !!

وأنت أغلى شي عندي
مسعد خليل
مسعد خليل
ملاك محب
ملاك محب


رقم العضوية : 108
البلد - المدينة : القاهرة
عدد الرسائل : 866
شفيعك : الملاك ميخائيل
تاريخ التسجيل : 11/11/2007

gamal رد: قصة جميلة بجد..زكاء بنت

مُساهمة من طرف مسعد خليل الأربعاء 2 ديسمبر 2009 - 16:38

قصة رائعة جداااااااااا وذكاء يفوق العقل شكرااااااااااااااااا الرب يباركك


(**********++++المسيح قام بالحقيقة قام++++**********)
قصة جميلة بجد..زكاء بنت 8adc4413
emy
emy
ملاك مشرف
ملاك مشرف


رقم العضوية : 4
البلد - المدينة : egypt
عدد الرسائل : 2189
شفيعك : الملاك ميخائيل
تاريخ التسجيل : 03/07/2007

gamal رد: قصة جميلة بجد..زكاء بنت

مُساهمة من طرف emy الخميس 3 ديسمبر 2009 - 12:29

قصة حلوة فعلاً يادكتور موون بس فعلاً فيه ذكاء كده !!!
عموماً ربنا يباركك ويبارك مشاركاتك وكل سنة وحضرتك طيب


(**********++++المسيح قام بالحقيقة قام++++**********)
لا تثقل يومك بهموم غدك فقد لا تجيء هموم غدك وتكون قد انحرمت من سرور يومك
sandra_94
sandra_94
ملاك مبتدئ
ملاك مبتدئ


رقم العضوية : 675
البلد - المدينة : cairo
عدد الرسائل : 76
شفيعك : الملاك ميخائيل-الانبا انطونيوس
تاريخ التسجيل : 27/01/2009

gamal رد: قصة جميلة بجد..زكاء بنت

مُساهمة من طرف sandra_94 الأحد 7 فبراير 2010 - 13:16

فعلا القصة حلوة اوى و فعلا البنت ذكية جدا .شكرا على القصة الحلوة دى
قصة جميلة بجد..زكاء بنت 411165

    الوقت/التاريخ الآن هو الخميس 29 سبتمبر 2022 - 23:04